רויטל - בת 10, כפר סבא

2019\1\15

(שם בדוי  + מאושר לפרסום)

רויטל, בת 10, ילדה חיננית, בת למשפחה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה במרכז הארץ. מוקפת בטיפולים ומטפלים שונים, מורים פרטיים, חוגים וכל מה שילד יכול לחלום עליו בגילה. רויטל תלמידה בינונית ומתקשה בלימודים למרות העזרה המרובה שמקבלת. הוריה פנו אלי בשל התנהגות מרדנית בבית, קשיים רגשיים המתבטאים בהתקפי בכי מרובים, עצבות כללית ומשיכה להתנהגויות שאינן מותאמות לגילה. לפני שפניתי והכרתי את רויטל באופן אישי, ביקשתי לצפות ברויטל במסגרת בית הספר. נכנסתי מספר פעמים לכיתתה וסייעתי למורה בכל שהצטרכה. בהזדמנויות אלו צפיתי בהתנהגות החברתית של רויטל ובתפקודה בכיתה. נדמה היה כי רויטל יותר מחויכת וחיונית בכיתה ממה שהוריה מתארים שמתרחש בבית. בשיעורים נוטה לחלום ומתקשה להבין את החומר הנלמד. שקטה בשיעורים ואינה מרבה להשתתף. אך בהפסקות מלאה במרץ, יצאה לשחק עם חברותיה ושתפה פעולה, תוך שהיא נוטה לשלוט במהלך המשחק ולנהל את ההחלטות בקבוצת המשחק. רויטל כבויה ו"נעלמת" בתחומים בהם היא מרגישה פחות דומיננטית, אך מלאה מרץ ומתנהלת בחוזקה בתחומים בהם היא כן דומיננטית. לא מצאתי את הסיבה להתנהגויות שתוארו ע"י הוריה בבית הספר. נפגשנו בביתה. רויטל קבלה אותי בסבר פנים יפות, אך מהר פנתה לעיסוקיה והתנהגה כאילו שאיני נמצא בחדרה. רויטל רגילה למטפלים ואנשי מקצוע המקיפים אותה ומתנהגת כבעלת הבית ואינה מובלת בקלות. נעזרתי בתמונות ובפוסטרים שהיו תלויים בחדרה, להקות וזמרים (שאינם מותאמים לגילה) התנוססו על קירות חדרה. פתחתי בשיחה על אחת הלהקות שאני בעצמי הערצתי בגיל ההתבגרות. עיניה של רויטל קרנו והיא מיד החלה שופכת את כל המידע שהיה ברשותה על הלהקה ועל הזמר המוביל, הופעות ופרטים שאני בעצמי לא ידעתי לפני כן. כך החלה השיחה להתגלגל והסתיימה הפגישה הראשונה. הפגישה השנייה החלה בשיעור גיטרה שהבאתי עימי. למדנו יחד לנגן שיר מוכר של הלהקה המדוברת, כך גם בפגישות הבאות היו מוקדשות כולן ליצירת הקשר העמוק שנוצר בנינו. רק לאחר חמש פגישות התחלנו לדבר על מה שמפריע לרויטל באמת. עולם שלם וכואב שרויטל שמרה לעצמה בבטנה. רויטל שתפה אותי כי התחברה לחבורה של נערים הגדולים ממנה באופן ניכר, צפתה במחשבה האישי בסרטים פורנוגרפיים ושתתה אלכוהול. כל אלו פגעו בנפשה הרכה ולא ידעה כיצד להתמודד לבדה מבלי יכולת לשתף את הוריה. כמובן שגם הוריה נדרשו להדרכת הורים, ומכיוון שאלו כבר היו מטופלים מספר שנים, יצרתי קשר עם המטפלים של רויטל ושל הוריה. שתפתי אותם במידע הרגיש ויחד חשבנו בסיעור מוחין על דרך הפעולה הנכונה ביותר להדרכת ההורים והגישה הטיפולית עבור רויטל. תוך הליכה זהירה בין הבעת חום, אהבה ורגישות כלפי רויטל ומאידך גיסא, הצבת גבולות וכללים חשובים עבורה בבית, רויטל הצליחה לשתף את הוריה בסוד ששמרה זמן רב. הוריה קבלו את ההדרכה הנכונה והגיבו בהכלה והכוונה. דרך החינוך כמו הדרישות מהילד חייבות להיות מותאמות גיל. שינוי גדול התרחש אצל רויטל ובביתה לאחר ששיתפה את הוריה. מצבה הרגשי השתפר מאוד והישגיה הלימודיים עלו. רויטל עכשיו בחטיבת הביניים מוקפת בחברות, משפחה והרבה אהבה.