יוסף - בן 8, רמת השרון

2017\4\5

(שם בדוי  + מאושר לפרסום)

יוסף, בן 8 וחצי, ידע לצייר תרשים מדוייק בכמה דקות בודדות. יכולת השרטוט המרשימה שלו הדהימה אותי. בעל כישרון מולד לציור. גם סיפורים יפים ובדיחות ידע להמציא באופן מרשים במיוחד. כשיוסף כבר היה בוחר לענות על שאלות המורה, תמיד ענה תשובה נכונה בניסוח של אדם מבוגר הרבה מעל לגילו.  "יוסף ילד חכם מאוד, אך יש לו קוצים בטוסיק" המורה שלו הייתה אומרת, קשה לו מאוד לשבת בכיתה. לכן היה מסתובב ומפריע למורה במהלך השיעור. יוסף היה רגיל לקבל הערות מהמורים ולא תמיד הגיב אליהן יפה. לעיתים היה מתחצף במקרה הטוב ובמקרים אחרים, היה נפגע מאוד, צועק ומשתולל מול כל התלמידים בכיתה, בועט בשולחנות, טורק את הדלת בעוצמה ובהפגנתיות עד שהמורה הייתה צורחת עליו ומזמינה את מנהלת בית הספר. מקרים אלו היו מסתיימים בד"כ בהזמנת הוריו ובהשעיה מיום הלימודים. כשהוריו של יוסף פנו אלי ותארו את בנם, דמיינתי ילד שובב בעל מזג חם. חכם אמנם אך זקוק לגבולות. לא תארתי לעצמי עד כמה פיקח יוסף עד שפגשתי אותו בעצמי. עיניים חודרות, בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה במיוחד. יוסף אכן היה זקוק להחזקה טובה יותר בבית ובכיתה, אך רק עצם המפגשים והשיחות שלנו עשו שינוי ביוסף שראה את עצמו מהעיניים שלי, מגוף שלישי. כל כך חכם יוסף שהבין שככה הוא לא רוצה להיראות. במשך חודשיים וחצי הדרכתי את יוסף והוריו, אנשים חמים ונעימים מאוד. רכים ולא תמיד יודעים להציב גבולות כשצריך. יוסף, כילד בכור במשפחה בת 6 נפשות אכן היה זקוק לגבולות ולהורים חזקים שיודעים לומר "לא" כשצריך. יוסף "איבד" בגיל מוקדם את כל תשומת הלב שהיה רגיל לקבל מהוריו ומצא דרך להביע את תחושת החסך שהרגיש לאחר לידת שלושת אחיו הצעירים. את המפגשים היינו מקיימים בביתם (אף הצלחתי להיכנס לכיתה של יוסף לתצפית אחת). לאחר הדרכת ההורים קיימנו שיחה כולנו יחד עם יוסף. הגדרנו "כללי בית" ואף תלינו אותם במקום זמין בבית. יוסף הבין שאם הוא רוצה תשומת לב הוא יכול לקבל אותה בדרכים אחרות וחיוביות. גם בכיתה פעלנו בדרך דומה, בתיאום מלא שלי עם המורה, הצבנו ליוסף 2 מטרות התנהגותיות. המורה והוריו של יוסף היו בקשר יומיומי. יוסף קיבל טבלה עם חייכנים אותה מילא עם המורים המקצועיים ומחנכת הכיתה. הטבלה הגיעה כל יום לביתו והתקיימה שיחה בת 5 דקות "סיכום יום" עם הוריו וחתימתם על הטבלה. כך ידע יוסף שכל התקדמות חיובית מצידו גומלת אותו בחייכנים ולאחר השגת המטרות קיבל משהו נחמד שרצה עבורו. יחד עם זאת, אם התנהג בצורה לא מכבדת בבית או בכיתה, היו לכך השלכות ויכול להיות שהיה צריך לעשות משהו שפחות העדיף לעשות ואולי אף לשלם מחיר כלשהו בגין התנהגותו. יוסף שיתף פעולה באופן מלא ובמהירות התנהגותו השתנתה פלאים. יוסף הצליח לקבל כל מה שרצה. את תשומת לב הוריו כל יום, כמו כן, מחמאות וחיזוקים חיוביים ואף נמנעו ממנו תגובות ורגשות שליליים בגין התנהגות לא רצויה. גם קשריו החברתיים נסקו לאחר שחבריו ראו אותו מתנהג אחרת בכיתה. לאחר כמה שנים יוסף בא לבקר אותי כשסיים מחצית ראשונה בחטיבת הביניים. הוא הציג בפניי תעודה עם ציונים גבוהים והיה חשוב לו להדגיש במיוחד את הציון 100 באומנות וציור.