2022\2\14
(שם בדוי + מאושר לפרסום)
גיא, בן 6 וחצי, בעל עיניים מאירות, ילד יפה תואר. מיד חייך חיוך גדול כשפגש אותי בביתו. חשוב היה לו להראות לי את כל הצעצועים ואוסף המכוניות שלו. הוא עשה לי סיור מלא של כל המגירות והארונות בחדרו. לגיא משלבת צמודה בכיתה א', גיא אובחן במהלך החופש הגדול ונמצא כי הוא על הספקטרום התקשורתי בתפקוד גבוה. גיא תלמיד טוב ומסודר מאוד, מצליח לסיים את כל משימות החשבון והשפה ראשון בכיתה. גיא אוהב במיוחד לצייר ולעסוק באומנות. הסדר והארגון גם ניכרים בחדרו, חשוב לו כי כל דבר יחזור וימצא את מקומו. לעיתים, התנהגות זו מפריעה לו שכן הוא לא מצליח להמשיך בפעילות עד שהוא לא מסיים להחזיר כל דבר למקומו ורק כשהכל מסודר הוא נרגע שוב. הקושי העיקרי של גיא הוא יצירת קשרים חברתיים חדשים ושמירה על קשרים קיימים, עקב פרשנות לקויה של תקשורת חברתית, "ג'סטות" חברתיות, ציניות או הומור. לאימו של גיא היה מאוד חשוב לקבל החזר ממני בנוגע ל"משחק סימבולי". המטפלת הרגשית של גיא אמרה לה כי בגיל שנתיים-שלוש ההתפתחות של גיא נעצרה כשהוא לא הביא ליידי ביטוי משחקים סימבוליים בחיי היום-יום. לעיתים, הורים מקבלים הדרכה שמטמיעה בהם מסרים שגויים או חלקיים. זה בנוסף להתמודדות המובנת בקבלת המציאות והילד עם קשייו המולדים. במקרה זה נדרשה הדרכת הורים עקבית ורציפה במשך כל תקופת הליווי שלי את הילד. לאחר כמה שבועות, עיני ההורים נפקחו לעובדות מאירות ומשמחות על בנם. היכולות הקוגניטיביות הגבוהות של גיא, היצירתיות, הכישרון המוזיקלי והתנועה של גיא. גיא החל לנגן בגיטרה. החל לשמוע מוזיקה בחדרו ואת המשחק הסימבולי החליף כישרון גדול לתיאטרון. כך יכולנו לעשות יחד סימולציות של מצבים חברתיים וגיא תרגל מקרים ותגובות נכונות מול אתגרים חברתיים שבעבר היו מביאים אותו להתפרצויות זעם ובכי. גיא רכש מארז תגובות למצבים שכיחים בבית הספר. תחילה ענה על מצבים אלו באופן אוטומטי, אך בהמשך יכל כבר לאלתר, להוסיף או לשנות את התגובות ממש כמו לרקוד את הריקוד שמאוד אהב. במשך 8 חודשים גילינו יחד אני וגיא עוד כישורים רבים הקיימים בו. טיסנאות, הרכבה ובנייה ואפילו ביקרנו יחד במוזיאון ישראל לאומנות שם ישב על אחד הספסלים וצייר את הציור שרצה. חשוב לציין, כי לא ניתן לשנות מצב קוגניטיבי קיים, אלא לפתח אותו ולהעצימו. כי בתוך הקושי התקשורתי קיים עולם פנימי עצום ובלתי רגיל הממתין להתגלות. עצם השינוי החיובי של הילד, מביא איתו סיפוק גדול ואורך רוח המאפשר למידה והתמודדות מול מצבים חברתיים ורגשיים. כך קרה עם גיא, עם כל כישרון שהתגלה והעצמה האישית, הערך העצמי של גיא עלה בעיני עצמו וגיא גילה סבלנות רבה ויכולת להתמודד מול האתגרים החברתיים והאישיים. נפרדנו בחיבוק חם ואוהב ולעולם לא אשכח את המבט והתודה שלחש אלי. תמונתו המחייכת עומדת מולי על המדף עד לרגע זה.